Bloggintresserade

fredag 12 augusti 2011

Fiffiga prylar och äppelkaksrecept

När man är på semester brukar man ju köpa med något minne hem och den här finurliga skaftborttagaren till tomater köpte jag i Davis, Californien. Funkar jättebra, speciellt på mina hemodlade tomater som har mer "fluga"

 

Köpte också den här äppelurkärnaren som jag invigde igår till årets första äppelkaka. Det bästa med den är att det är lätt att få ut kärnhuset från röret med utstickaren. Dessa prylar finns säkert här också men jag har inte sett just de här varianterna.


 
Smart eller hur?

Bakat årets första äppelkaka och här kommer receptet på världens enklaste kaka.

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
100 gr smör att hyvla över
2 dl bär eller äppleklyftor (socker o kanel på äpplena)
pärlsocker

Vispa ägg o socker, blanda i mjölet. Häll smeten i bröad form (öka receptet beroende på formens storlek). Lägg i bär eller äpplekyftor. Hyvla över smöret och strö på  pärlsocker.
Grädda i 200 grader i 20-25 minuter.

Jag lovar - den blir inte gammal!

Inga kommentarer: