Bloggintresserade

onsdag 10 augusti 2011

Sambal olek

Fick en idé om att försöka göra egen sambal olek eftersom vi har så mycket chili. Annie hittade snabbt ett recept på webben och så var vi igång....

Skar bort skaften på 250 gram olika chilisar och sen rostades de i 250 garders ugnsvärme till de fått lite färg, det doftade jätte gott! Lade ner dem i mixern och blandade i 1 tsk salt +1 tsk socker och körde sönder dem till lagom konsistens. Det stod att man kunde blanda i lite vatten men det behövdes inte enligt mitt tycke.

Resultatet blev precis som köpt men utan konserveringsmedel. Det blev mycket gott men ruskigt starkt.

Hällde ut det på ett bakplåtspapper och strök ut ganska tunnt och nu befinner det sig i frysen. Ska snart ta ut det och skära i små tärningar och åter frysa ner det i en liten burk för att sedan ta fram vid behov.
Med tanke på styrkan kommer det att räcka ett tag, men det var så enkelt att göra så det blir nog fler satser, kan ju vara bra att ge bort till chiliälskande vänner.

När jag gick morronrundan med hunden kunde jag inte låta bli att plocka fickorna fulla med hasselnötter, vet inte om det är rätt tid att plocka dem men jag kan tänka mig att det är vissa smådjur som snart lägger beslag på dem??? om inte jag gör det nu. Hoppas de mognar för det vore roligt att baka bröd och kanske en kaka på dem till jul och då komma ihåg den dagen det inte gick att tröska pga regn....

Har också plockat av de sista hallonen och det fick bli sylt av dem då de inte var av bästa kvalitet efter regnet, det blir gott till pannkakor framöver.

Det finns fortfarande fina röda vinbär och idag hamnade de i "Lottas Vinbärskaka", inte mitt utan en annan Lottas recept. Ett enkelt recept som vi återkommer till varje år, det blir också himla bra med äpplen.

Inga kommentarer: