Bloggintresserade

måndag 15 augusti 2011

Det var ett tag sen jag visade några trädgårdsbilder men detta blommade iallafall förra veckan.
Tyvärr är det mycket som är överblommat redan, hösten kom så fort i år....
Solrosorna gillas skarpt av alla insekter.

Min nya favorit för året är Gullskära,cosmos sulphureus. Den är hög och skir och har stor färgvariation och passar jätte bra i buketter.

En annan favorit som jag inte trodde alls på är Scabiosa Black Knight, den har blommat länge och nu är det snart dags att skörda de fina fröställningarna.


Ringblommor vill jag inte vara utan, det får bli några nya sorter till nästa år. Det är tid att plocka frön på de jag inte klippt ner men det ska ju helst vara torrt och fint väder då, alltså inte som idag dvs regn.

Vallmona som brukar bli så fina är urdåliga i år, de ville inte alls komma upp så det blev bara några usliga plantor.

Bolltistel från "plantis"

Rudbeckior, de har blommat jätte länge och varit så fina.

Det är första året som jag odlar Zinnior och de är ju faktiskt riktigt roliga.

Lejongapen har också varit fina trots den mycket dåliga uppkomsten på vissa sorter. Tycker det är dåligt när man köper nya dyra frön och vissa inte alls vill gro.

Kommer att sakna alla härliga blombuketter när vintern kommer, men då får man planera för nästa år istället!

Inga kommentarer: