Bloggintresserade

söndag 9 september 2012

Min oranga söndag!


Idag har det verkligen varit mycket orange runt mig..
Våra havtornsbuskar har äntligen efter 3 år satt sina första bär och nu har jag skördat dem vilket gick över förväntan, jag tyckte de släppte relativt lätt och jag lyckades bara få 1 tagg i fingret ( och den sitter säkert kvar)



365 gram blev det! Nu ligger de i frysen och ska vad det lider bli till havtorns sorbé, har testat det innan och det är super gott!

Lite orange blomsterfägring skadar aldrig, ringblommorna börjar blomma om nu och rudbeckiorna blommar som bara dem, de lyser som eldklot!




Maja har busat runt med sin oranga favoritleksak som hon hittat i vattnet, en rest från någon kräftfiskare...

Nypon och japanska lyktor lyser också upp, snacka om höstkänsla....


och i köket tronar en vacker pumpa, får väl erkänna att den är köpt men det fanns en tid då vi odlade massor av olika pumpor och jag saknar dem var höst (dock inte slitet med att just bära alla tunga)


Dagens höjdpunkt blev när grannen och jag tog några timmar ledigt och åkte in till stan och gick på konstrundan - en helt otroligt fin runda ( vi kollade väl på 1/3 av deltagarna) med flera superduktiga fotografer...jag är helt stum av beundran och har fått massor av inspiration....


...och här rullar åskvädret in över solnedgången.....

9 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Är det samma moln som jag har ?.Havtornsbären fotograferade jag också igår vid stranden i dess vilda miljö .Dom är ju väldigt vitaminrika ,här görs det mest saft man pressar direkt fån buskarna.Kram Nette

Ulrika sa...

Oj, det var mycket orange på en och samma gång. Ger en härlig höstkänsla. Väderbilden är mäktig. Fantastisk! I det läget är man glad om man har nära till tak över huvudet.
Ulrika

Anonym sa...

Oj vilka härliga bilder med färgtema. Solnedgången är riktigt vacker.

Anna Vattenkanna sa...

Härligt färgtema du bjuder på! Maffigt skådespel med molnen som drog in.

Kram

Felix sa...

Det var inte dåligt så mycket orange du har hittat på samma gång! Det ena vackrare än det andra... ;-) Havtornsbär är väl bland det C-vitaminrikaste som finns? Låter gott med sorbet.

Solnedgången var av det häftigare slaget!

Till och med kartan var orange, inte illa! Den där konstrundan hade varit något för mig som gillar sånt! Var ju på en annan konstrunda här förra helgen...

Septemberhälsningar
Elisabet

Candy C. sa...

What an orange day you had! Maja is a cutie-pie! :)

Villa Ryttarängen sa...

Jag älskar orange och du har verkligen haft en orange dag. Tror jag ska ge mig ut till havet och leta havtorn på min lediga dag. Kram Pia

krakel sa...

Åh så fint!

LINDA sa...

Så spännande! Såg att Starby har självplock av havtorn när jag passerade i söndags. Själv försöker jag odla gojibär, men hittills har busken inte ens blommat. Vi får väl se hur det går :)

//Linda