Bloggintresserade

onsdag 4 november 2015

Nyttigheter!


Jag har investerat i en ny råsaftcentrifug (den gamla var säkert 35 år) och jag är så glad över den, man blir ju så ledsen när man går i affärerna och ska köpa någon god nyttig jos och nästan inte hittar någon som inte är full av tillsatt vitt socker....
Jag blandade havtorn, rödbetor, morötter, äpplen och mycket ingefära och det blev utsökt gott!
Nu har jag fryst ner den i billiga plastmuggar och så tar jag upp en mugg varje kväll och ställer in i kylen så är den lagom tinad till frukosten. Ska man vara riktigt miljövänlig så fryser man i glasburkar istället. Det som blev kvar av havtornen och rödbetorna blandade jag i en bröddeg och det blev väldigt goda och saftiga limpor. Ett tips kan vara att man smakar på rödbetorna innan man gör massor för ibland kan de smaka lite väl mycket jord tycket jag.


Morot - rödbetor - äpple
Må så gott!
/Lotta

16 kommentarer:

cissi sa...

Vilken smart idé att frysa in juicen i portionsförpackningar och ta fram kvällen innan. Hemmagjorda smoothies är nog det bästa man kan få i vitamin väg så här års.

Eva sa...

Det låter nyttigt och gott! Och vilken bra idé att även använda det som blev över! Förstår att bröden blev saftiga och goda. /Eva

Anna-Karin Rickardsson sa...

Det låter riktigt gott och spännande att blanda i ingefära och havtorn som extra smaksättare. Smart också att frysa in portionsförpackningar, något som jag gärna tar till mig och som underlättar frukostbestyren tidiga mornar.
Trevlig blogg du har som jag blev glad över att hitta.
Allt Gott! Anna-Karin

Annette sa...

När råsaftcentrifugen blev årets julklapp suckade jag över det, och tänkte att "ännu en pryl som folk kommer att köpa och tro skall förändra deras liv, men som redan vid nyår kommer att hamna i ett skåp och glömmas bort".

Men, jag är inte den som kan ändra mig - och det har jag gjort :) Nu, ett par år senare, önskar jag mig en sådan. Det verkar vara ett så praktiskt sätt att få i sig nyttigheter. Och barnen, som kanske tvekar över vissa grönsaker, är mer positiva om det är drickbart. Snabbt och enkelt skall det vara när det gäller barn.

Kul att du tog upp det här i dag, nu skall jag skriva upp en råsaftcentrifug på min önskelista till tomten :)

Violen sa...

Gott och nyttigt och säkert bra mot vintertröttheten också! Vilken bra idé att frysa in i portionsförpackningar, tack för tipset! Vackre bilder hos dig som vanligt!
Ha en bra dag!

Stare Ström sa...

Det ser väldigt gott ut!

svar: Det finns en väldig massa vävarfåglar, de flesta är gula i olika kombinationer med svart. Inte säkert att det är de här som dottern träffat på. Det var första gången jag såg dem.

Monica o Jacob sa...

Det har jag funderat på länge, efter dom
här bilderna blir det nog ett köp.
Inte så farligt om dom startar men avbryter
fort det finns ju dom som är borta i timmar;-(
Ha det bra

Olga T sa...

Fiffig idé! Kanske dags att plocka upp min ur källaren igen.

anemonen sa...

Oj oj oj så mycket gott du frestar oss med här. Kan inte bli bättre gotter.

amo sin blogg sa...

Ååå, dette såg veldig godt ut.
Fint å lage jusen sjølv, då har ein kontroll med
innhaldet.

Fin kveld frå Anne-Mari

Cecilia RockBabe Kärvegård sa...

Åh, vad gott med hemgjord juice.

You Rock!!!

Beppan sa...

Tack för smarta tips! Jag har också köpt en ny maskin i höst, men inte testat på annat än äpplen hittills. Och det där att frysa in i muggar var ju perfekt.

Leena sa...

Råsaftcentrifug kanske vore något - jag har gjort lite smothies men det är ju inte riktigt samma. Har en massa havtorn i frysen som är gott och nyttigt men den kräver ju något annat också, annars tycker jag att smaken blir lite för mycket. Ska nog baka bröd också med det ... Dina joser ser verkligen goda ut. Önskar dig en skön dag även om det är lite grått och regnigt åtminstone här söder om Vättern. Leena

Anita Malta sa...

Både ser och låter helt ljuvligt gott och det där med ingefära i är en riktig smakhöjare ! Köper aldrig färdig juice i affären. Som du skriver de innehåller för mycket av det söta. Men det finns vissa här, som "Dr Juice", som som säljer just nypressade råvaror utan några som helst tillsatser. Nu fick du mig att verkligen fundera på att köpa en råsaftscentrifug ! Kan ju inte springa till "doktorn" varje gång jag vill ha något nyttigt och gott att dricka ;-)
Önskar dig en riktigt skön helg Lotta !!

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Hej!
Jag lämnade ett meddelande till dig när du kom på tredje plats i Fototriss tävling och bad dig maila mig för att du skulle få din vinst. Jag kan dock inte se att jag fått något mail från dig, så jag påminner igen här :) Maila mig på fototriss@gmail.com, så ska jag skicka dig din värdekod.
Hälsningar Helena

betty-NZ sa...

That does look quite yummy to have fresh juice every morning!