Bloggintresserade

tisdag 21 juli 2015

Vallmo och solrosor.


Idag har det slagit ut en ljuslila vallmo med nästan ljusblått ruffs, läcker tycker jag :-)



...sen finns det mörklila och röda...





Vi odlar ju solrosor på ett litet stycke i år och idag hade det slagit ut så många att jag kunde plocka ett fång, skulle tro att självplocket kan vara igång om 1-2 veckor.






Kunde inte låta bli bondbönorna längre, så jag tog en och kollade och de var riktigt stora och jättegoda! Men man blir ju lite lurad, de ser jätte stora ut men när man fått ut bönorna blir det inte mycket av dem!

11 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Vilka underbara vallmo. Och att ha en egen solros-äng är inte heller fy skam./Kram Titti

KajsaLisa sa...

Snygga closeups på blommorna :)

Meta sa...

Vallmo är allt en underbar blomma. Synd att tomten är så lite här. Jag får njuta av dina bilder istället då. De jag har gillar nog inte all blöta här för de vill liksom inte växa. De är små och ynkliga.Solrosror gillar jag lite långt att gå annars skulle jag komma.( bilen är på annan ort nu)
Ha det så gott och njut dagen du med.
Kram Meta

Anonym sa...

Wow - underbara bilder!

reneesfotoblogg sa...

Hade en liten solrosäng förra året och vilken glädje den spred både ute och inne.
Ljuvlig variation av vallmor!

Rost och rädisor sa...

Vallmons variationsrikedom är verkligen fascinerande och så kul med självplocke av solrosor. Synd att jag inte har vägarna förbi. Tänk så många ni glädjer bara genom åsynen av alla glada solar!
Visst är bonbdbönorna onödigt väl förpackade. Idag har vi ätit bönegröt som mannens farfar har lärt oss. Det är en tredjedel bondbönor med det läderartade höljet kvar som kokas och mixas med två tredjedelar potatis till gott mos, kryddor gärna rikligt med hackad persilja och stor klick smör i och idag toppades moset dessutom med bacon.
Kram Anette

Millas Trädgård sa...

Underbara vallmo! En riktig favorit☺Vi är nyss hemkomna från Toscana där solrosfälten böljade över kullarna. Så läckert.
Må så gott!
Milla

Millas Trädgård sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Millas Trädgård sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maribel sa...

Så fina bilder på Vallmo. Ett helt fält av solrosor, låter härligt.
Ha det fint!

Annika Christensen sa...

Solrosfält... jag dånar av avund!!!
Allt gott
Annika