Bloggintresserade

måndag 29 augusti 2011

Potatis och plommon


Nu är alla potatisar uppgrävda, de kunde varit i jorden ett tag till men eftersom vi tröskat stycket där potatislandet var och det ska plöjas nu var det bara att gräva upp dem.

Amandine är nod den sorten jag tycker är godast och så är den så fin i formen.

Alla kokar sönder mer eller mindre så det är till att använda IKEAs potatiskokare varje dag, om jag inte rostar dem i ugnen eller hittar på något annat gott förstås.

Plommonträdet är nära att knäckas av all frukt och det märks inte att man plockar....tyvärr är hållbarheten kort så det gäller att inte vänta med att göra något av dem.

Testade ett nytt recept på plommonpaj i går, det var jätte enkelt och blev mycket gott.


Vi åt den ljummen med vanilj glass.

Gjorde också en laddning med plommonchutney även den efter ett nytt recept men som vanligt måste den koka mycket längre än vad som står, smaken blir nog väldigt bra när den har fått stå till sig. De hade sagt på radion i går att man gärna kunde lagra chutney ett år innan man åt den och jag håller nästan med.

Så här blev den, fin färg tycker jag.


Konstaterade också att det var dags att plocka de första björnbären, men attans vilka otäckt vassa taggar den har, nästa gång ska jag ha långärmat och handskar på mig. De hamnade i en sylt tillsammans med plommon, hackad mandel och vaniljstång.

Gott blev det och den kommer att göra sig bra tillsammans med goda ostar. Använde mig av receptet på syltsocker påsen, den lättsockrade varianten.

Idag har Annie torkat äppleringar i varmluftsugnen och de blev som vanligt jätte goda!
Doppa dem först i sockerlag och torka dem sedan på bakplåtspapper i 100 graders värme.

Inga kommentarer: