Bloggintresserade

måndag 13 juni 2011

Åbergs Trädgård i Ystad

 
 Har varit på besök i Åbergs trädgård som ligger utanför Ystad. Det är min favorit plantskola.


Tagetesen visade sig från sin praktfullaste sida och det fanns en mängd olika sorter. 

De odlar bär och grönsaker som sen serveras i caféet.

Detta blir till goda smörgåsar


Utsökta vallmo som jag som vanligt inte kan motstå....


De har massor av rabarbersorter och på våren en egen rabarber festival och då serveras det mängder av olika rabarberbakverk i caféet. Jag åt en rabarberpaj med marängtäcke och hemlagad vanilsås. Gott!! kan jag lova!

Hemgjord choklad boll är heller aldrig fel...

Tobaksplantor framför ett av de gamla växthusen


 Ett litet smakprov av pionsortimentet...
Själv lyckasde jag motstå att köpa en massa eftersom landen redan är fulla och jag njuter av att bara få gå omkring och fota. Men det blev i alla fall en cironverbena och en annanassalvia...allt för den goda doftens skull!

1 kommentar:

krakel sa...

Trodde att jag berättat vad jag jobbar med. Har ju fått sommarjobb. Jag är sluss- och brovakt på Göta kanal. Riktigt kul. Men kortvarigt.