Bloggintresserade

fredag 6 januari 2017

Blommig Fredag / Fröer eller inte

Passande tema så här i fröbeställartider när vi alla dreglar över allt vackert som dyker upp i frökataloger, tidningar och på nätet, men visst bor det väl en liten ekorre i oss alla och speciellt nu när det blivit väldigt dyrt att köpa fröer ( det tycker iallafall jag), det är kul att samla frön och igår inventerade jag en del av mitt förråd. Visst är väl många av frökapslarna otroligt vackra!




Vallmokapslar är nog de vackraste och för några veckor sen var jag ute och strösslade ut lite frön till rosa vallmo i vår nya rabatt....


Bondbönor är inte heller fy skam men de är ännu vackrare färska när de ligger i sin lyxförpackning.


"Tröskade" ur en massa solrosfrön i julas med påföljd av stora blåsor på båda tummarna 😄😄


  Hoppas det är grobarhet på dessa märgärtor som var himmelskt goda...


Rosenskära och tagetes....
I år tänker jag så efter Åbergs såkalender som man kan läsa om i sista AoT som kom i går. Åbergs i Ystad är också min favorit plantskola!! Har ni inte varit där kan jag rekommendera den.


Idag har jag sått årets första frön, 6 olika sorters chili blev det,  några milda och några lite hottare🌿
På tur här näst står paprikorna. Har ni börjat så något än?


Må så gott över frökatalogerna och på återseende🌷🌷🌷🌷
/Lotta
Vill du kolla in fler inlägg på temat är det bara att klicka på bilden!

13 kommentarer:

Marit sa...

Det er så gøy å samle inn egne frø, og valmuekapsler er så vakre! Det er mange frøkataloger som kommer i posten nå, så deter mye å velge i, nesten for mye ;)
God helg!

Klem, Marit

Maribel sa...

Frökapslarna är fina, skall försöka få sått mina vallmofrön. Tänkte tanken innan snön, men nu är det ett tjockt snötäcke därute.
Ha en fin helg /Marika

Trädgård i Torslanda sa...

Älskar också rosenskära. Bra att direktså vallmon, jag brukar också göra det på vårvintern. Håller med om att egna sparade frön är en väldigt stor glädjekälla. Behöver inventera mina för jag minns inte riktigt vad jag sparade.
//Helene

Anette sa...

Fint att få se sådd frön. Både kapslar och frön är ofta väldigt vackra även med mina ögon sedda.
Åbergs kommer säkerligen att få ett besök av mig nu när yngste favorit sonen med sin familj flyttat till Skåne.
Ha en fin trettonhelg!
Anette

Laila sa...

Åh vilken fröskatt och så vackra! Ännu har jag inte börjat med chili, väntar till slutet av februari med att så favoritsorten Alban, resten av chili- paprika- och tomatplantor kommer jag att köpa av en bloggarkompis i år! Satsar på icke matnyttigt i år men det känns inte läge att börja ens med dem som tar ordentligt med tid på sig... Främsta hindret är att jag inte kan härbärgera några såpottor inne i torpet utan är beroende av växthus och orangareri. Man skulle ha en bondgård med uppvärmda uthus!
Trevlig helg!/Laila

Charlotta sa...

Fniss, jag har bett ekorren flytta ut - det blir ju aldrig något av mina sådder ändå. Det enda jag sparar nu är lite tagetesfrön till nästa säsong. Övriga får fröså sig själva eller köpas nytt...
Ha det gott! ♥

Inger sa...

Beundrar dina insamlade fröer, blir extra fint när man som du har ordning på grejerna.
Kram

Carina sa...

Underbara kapslar och faktiskt också läckra frön på många. Ibland har jag samlat lite frö bara för att göra fotostilleben men tröttnar innan jag är klar. Jag har sått en del perenner i påsar som står i kylen. Men nu blev jag påmind om chilifröerna. Mina frön kom igår... Dags att skaffa såjord nästa vecka.

Trevlig helg! Carina

Villrose sa...

Ja, selv frøene og frøkapslene er vakre å se!
God helg og god såing!

Anni sa...

Vilken vacker frösamling du har, de är verkligen riktiga konstföremål! Speciellt vallmokapslarna, precis som du skriver.

Nana sa...

Hej :-)
Jeg er vældig glad for dine billeder på Instagram, og nu har jeg opdaget at du også har en blog. Så fint! Jeg har sat dig på min Bloglovin'-liste, og jeg vil snart kikke indenfor igen :-)
Vinterhilsner fra Nana

Anna-Karin Rickardsson sa...

Härliga bilder på frökapslar och frön. Det är något speciellt med frön, hopp- och livfulla, och när man tittar noga så är de så otroligt vackra. Det är roligt att samla egna eller att få eller byta med andra, och att inte behöva köpa, för billigt är det inte. Har provat att vinterså några sorter så de står ute i busvädret nu. Får se hur det går.
Allt Gott!
Anna-Karin

LINDA sa...

Jag tror att du har rätt. Rynkade på pannan åt priserna när jag kikade i Impectas katalog i förrgår. Tur att jag också sparade på mig så mycket i somras. När jag tänker efter borde jag ju faktiskt ta och så en massa blå betgvallmo :)

Hoppas att allt är bra! Hälsa!!

Kram
Linda