Bloggintresserade

onsdag 11 september 2013

Sommar i luften men höst i naturen.....



Det känns nästan konstigt man går fortfarande i kortbyxor och vattnet är badvarmt samtidigt som höstens färger framträder mer och mer för var dag som går...


Det plöjs överallt och fälten skiftar från halmgult till brunt.....och snart är de gröna igen där det höstsås.


Havtornen lyser med sina brandgula bär lång väg, synd de är så jobbiga att skörda, har ändå fått av ca 4 kg från vår buske!!!


Oxeln är översållad av röda bär, förra året fanns det nästan inga!


...och blåhallonen mognar på i värmen.




 ....det gäller att ta vara på det lilla som finns kvar!!


Hittade några små väddar som börjat blomma om,


och vattnet i sjön har sjunkit massor sista veckan...


Träden lider av torkan nu och det blir nog mer visset än höstfärger framöver, rönnbären är  verkligen superfina i år och i kylen står en burk med smarrig rönnbärssylt!


Hösten tilltalar mig verkligen och särskilt fint blir det ju med sol, värme och hög klar luft (det är dimma på morgon även hos oss!)
Passa på att njuta för det kan ändra sig kvickt.

14 kommentarer:

Meta sa...

Härliga bilder. det finns nog inte mycket som kan slå det fina färgspelet på hösten i naturen.
Ha en fin torsdag
Kram Meta

HansHB sa...

Spennende bildeserie. Den passer godt til det himmelske temaet!

Inger Marie sa...

Så herlige bilder!
Sommer og høst i ett:)
Nyt dagene:))

Marit Johansson sa...

Jo nog är det höst, det börjar synas mer och mer. Jättefina bilder!

Beppan sa...

Så härliga bilder på allt det höstvackra - färgstarka!!
De där träden/bären har vi inte här i norr - förutom rönnen då förstås. Men denna höst finns inga rönnbär här. Vad det nu förebådar. Kall eller snörik vinter?

Monica o Jacob sa...

Vilka ljuvliga höstbilder här är det mesta fortfarande grönt.

anemonen sa...

Så många vackra bilder och fortfarande är det inte så mycket gult ute i naturen än. Vi får njuta så länge som möjligt. Hoppas på en brittsommar.

Anneli - A'la Foto sa...

Ja, hösten är fantastisk och dina bilder gör att jag längtar mera till höstens färger! Än så länge har det inte kommit så långt här! Hoppas på en lång fin höst med massor av härliga färger som varar länge! :O) Och jag vill också ha dimma! Det är så fint!

Birgitte sa...

Dejlige efterårs billeder du viser ;-)

anneli sa...

Wow, vilken otrolig miljö du har omkring dig, så otroligt vackert!

Meta sa...

Vad festligt just en sån bild med rönnbären fotade jag igår.
Dina bilder är så vackra.
Ha en fin fredag
kram Meta

Freja sa...

Älskar dina bilder, de visar allt jag älskar med hösten. Hösten är min allra bästa tid, när himlen är hög, luften klar och allt sprakar i höstens färger, då mår jag som bäst!

FrökenChristina sa...

Dina bilder är alltid så härliga. Jag måste säga att rönnbären med spindelväven är helt underbar.

LINDA sa...

Visst är det härligt! Tänk om det går att hålla på ända in i oktober – älskar den här sommaren :D

Jag får nog ge de där bären en chans till. Min faster gjorde parfait på dem och påstår att det är jättegott. Jag har ju endast testat Brunnebys produkter och de har inte varit goda.

Hoppas du får en trevlig helg! Jag ska försöka hitta på en fin "värdinnegåva" till kvällen – vi ska på kräftskiva. I morgon ska vi faktiskt ha 5-årskalas för lilla Riva ;)

Kram
//Linda