Bloggintresserade

onsdag 18 juli 2012

Sylt/marmelad


Jag han precis plocka av de sista jordgubbarna samt lite hallon och krusbär innan dagens regn började,
så nu har jag kokat sylt eller marmelad - beroende på vad man vill ha det till.


Hallon och persikosylt med flisad mandel.
Ca 800 gr bär/frukt + 400 gr syltsocker + ½ dl flisad mandel.
Jag tar alltid 1 del syltsocker + 2 delar bär när jag gör sylt/marmelad, det blir inte så sött då och sen kan man smaksätta med det man känner för.



Jordgubbs och krusbärssylt med ½ vaniljstång.
Innan jag häller upp sylten tar jag bort vaniljstången och sköljer av den och sen får den torka på ett hushållspapper och sen mal jag den med socker i kaffekvarnen och får då ett jätte gott vaniljsocker.


Väldigt gott blev det!

4 kommentarer:

krakel sa...

Förstår att det blev gott!

LINDA sa...

Åh, så gott det ser ut! Gissar att det är det också :)

Några av mina tomater har börjat mogna, men det mesta är än så länge grönt. Ska så paprika tidigt nära år jag också. Eller så sår jag nu! Gjorde det förrförra sommaren och hade plantorna som krukväxter under vintern. Fungerade jättebra!

Kram
//Linda

Livet på Vestergård sa...

Det ser väldigt gott ut! Bra med lite nya tips på sylt.
Kram Kicki

Bea sa...

Mums... det ser gott ut!
Kram /bea