Bloggintresserade

måndag 16 september 2013

Havtorn...ett riktigt favoritbär.

Nu är nästan alla våra havtorn plockade och i år blev det över 4 kg från en buske, vilken skillnad från förra årets 360 g. Gillar dessa supernyttiga bär, tänk bara att ett enda litet bär innehåller lika mycket C vitamin som en hel apelsin.....ska nog äta ett om dagen hela vintern!


En del kvistar är bara avklippta och ligger nu i frysen och väntar medan andra plockades av direkt och hamnade i fryspåsar eller mixades till puré som jag nu fryst in i 2 dl muggar - smidigt att ta fram.




Har provlagat några recept i helgen, och jag kan varmt rekommendera att göra havtornscurd, den blev super god och syrligt frisk. Tårtan med kladdkaksbotten, chokladmousse och havtornsmousse blev också väldigt god.


Nu får det bli en kalorisnål vecka!
/Lotta
Havtorn blir min favoritväxt denna månad, vill du se fler? Titta in här:
http://annavattenkannastradgard.blogspot.se/p/lanksamling-manadens-favoritvaxt-2013.html#.UjapW8a-18E
Utmaningen som du inte vill missa!


Det får även bli bidraget till Måndagstemat "FANTASI" för jag vill att fantasin ska komma igång så att jag får fler tips på vad som passar att göra med havtornsbären :-)

http://helenesblogadresseat.blogspot.se/

11 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Så mycket bär du fick! Jag gillar också smaken, lite åt syrlig ananassmak? Trevlig buske om än aningen sticksig :-)

Kram

Lotta sa...

Jag tycker den också påminner lite om passionsfrukt.

Leena sa...

Tur att du "offrar" dig och provar bakverk med havtorn. Bra att veta vad man kan använda dem till. Det är första året som vi får bär och jag har plockat lite men det är svårt att veta när de är riktigt mogna. Men en om dagen räcker de till, hela året :) Rätt starka i smaken, och ordentligt syrliga. Det gillar jag!
Hade faktiskt en tanke på att välja den också som Månadens favorit, den är ju så vacker också.

Monica sa...

Dina bakverk ser såååååå..... goda ut!
Tjingeling

nattugglan sa...

bakverken såg smarriga ut..Havtorn är ju jättenyttiga så jag har köpt mej 3 flickor o en kille..hoppas på en några bär nästa år..ha de bra!

Ezter sa...

Så gott det ser ut! Har inte själv provat på Havtorn, men vet att det är nyttigt!

Unknown sa...

De bæra har jeg faktisk ikke smakt men det må jeg gjøre noe med,
når de er så fulle av c-vitaminer og er gode.

Så flotte kaker, jeg tenker det er noen som koste seg.

Freja sa...

Chutney, marmelad, sylt och saft! Havtorn är en fantastisk växt och herregud så mycket ni fått!

FrökenChristina sa...

Den sista, moussetårtan, ser allt bra läcker ut. Jag tänker fantisera lite om den nu.

Kristinas oas sa...

Mums, det lät gott med havtornscurd! Hoppas att vi får i alla fall en liten skörd nästa sommar. I år fick jag inte fatt på en hanplanta förrän efter att honplantan blommat... Inte bra om man vill ha några bär.
Kristina

Anonym sa...

Är du medveten om att när du klipper kvistarna, istället för att försiktigt plocka bären ett och ett, klipper du bort nästa års skörd?


Ingvihel
gammal odlare