Bloggintresserade

tisdag 18 december 2012

Julklappstips.....


Har man mycket chili kan man göra eget chilipulver att ge bort i julklapp, det är väldigt enkelt och garanterat fritt från tillsatser!


Jag rensar bort de flesta fröna för att mildra hettan lite,
fröna kan man ju också ge bort om man har någon som gillar odling....
sen kör jag det i matberedaren till önskad "finhet".
En liten varning är befogad
MAN SKA INTE LUKTA PÅ DET NYMALDA (familjen drabbades av akut hosta när de kom in för att fika!) och man bör ha plasthandskar på sig när man rensar bort kärnorna.



Det kan vara bra med lite varningstext om det är någon ovan som ska få pulvret :-)


Fikonmarmelad kokt i  vin, muskovadosocker, kanel och lagerblad passar också bra att ge bort till julens goda ostar!

4 kommentarer:

Laila sa...

Bra tips!
Har du testat att lägga chili i fikonmarmeladen? Vi köpte en fikonmarmelad med chili i hallarna, den var perfekt till vissa ostar!
Ha det gott!/Laila

Karla sa...

Hej! Fikonmarmelad är jag riktig sugen på att prova nu!!!
Ha en bra dag,Karla.

Törnrosa sa...

Åh, sådana julklappar ska jag minsann önska mig! (Även om jag har egna chilifrukter i år, dock inte så många som du verkar ha fått.)
Hej och kram från Törnrosa

Tins roser sa...

Så smart, og så fine julegaver.
Et flott tips, og jeg sender en
juleklem til deg!