Bloggintresserade

söndag 26 augusti 2012

Hallonlikör..mitt bidrag till Måndagstemat



Nu är hallonlikören färdig att avnjutas även om den nog blir bättre av lite lagring!
Hallonen har legat i vodka i 3 veckor och sen silade jag av dem och blandade med vit sirap till lagom sötma.
 


Jag tycker att färgen blev jätte vacker, riktigt hallonröd! Av de avrunna bären kokade jag sylt, jag lade i lite björnbär också, hade liksom inte mage att slänga de "fina" bären...
Vi har provsmakat och likören blev väldigt god med fin hallonsmak och sylten smakade gott till vanijglass.
Jag har gjort likör på detta viset innan men då med svarta vinbär samt körsbär, man tar bara de bär man har och tycker om .....


Eftersom Måndgstemat hos Helene är "Drink it" får detta även bli mitt bidrag dit.
Ha en fin vecka.

19 kommentarer:

Bea sa...

Läckert!
Fina skördebilder nedan!
Ha en fin vecka! /Bea

Växthusmadam sa...

Ser fint ut och låter jättegott!
Hälsningar från Växthusmadam

Malin sa...

WOW!
Jag brukar göra hallonvinäger av hösthallonen men nu får det allt bli en flaska hallonlikör också. Kul att du tog hand om bären! Jag kan aldrig slänga nån rest - om inget finns att göra så är sista anhalten hönorna. Men de där hallonen hade nog berusat hönorna på ett olämpligt sätt tror jag (fniss).
Jag minns på 80talet när min mamma skulle göra slånbärslikör - hon skulle ha tre flaskor brännvin special och hon var övertydlig till kassabiträdet när hon handlade - vi skall göra likör förstår du...
Vi ses!
Malin

amo sin blogg sa...

Aldeles herlege fargar.
Nydeleg !

Anne-Mari

Mona sa...

Hallonlikör låter underbart gott! Härliga röda fäger!

Candy C. sa...

Your raspberry liqueur is very beautiful, I love the color! :)
I have made blackberry and cranberry liqueur in the past. I have some cranberries in the freezer. If I start a batch now, it should be ready for the Holidays!

Bibbi sa...

Vilket jättebra tips på likör ! Det ska jag testa.Vill också berömma dig för en fin blogg och helt underbara bilder. Bor själv vid Vättern....
Hej då från Bibbi.

eli bella sa...

Nyydelige bilder. Herlig godt ser det ut. Ha en flott mandag.

Mor Inger`s hus sa...

Bringebærlikør høres godt ut.
Fine bilder :)

:)Inger

LINDA sa...

Så fint! Tänk om man kunde ha en liten sil högst upp i flaskan och låta bären ligga kvar bara för att vara vackra!

Solsken
//Linda

Pialotta sa...

Vilka bedårande foton det blev på de röda godsakerna... Säkert suveränt gott oxså. Love it :)

Pysselfarmor sa...

sådan likör är suveränt god! Har gjort den också av hallon men även av hjortron...mmmmmmm finfint bidrag - tror jag vill byta nappflaskan mot detta
:-))

Mariane sa...

Hallon saft - Hallon smager lige godt om det er bær eller saft - flotte billeder!!!

Lena sa...

Ljuvliga bilder!

Eva Trillian sa...

Så gott det låter! Och vackert blev det :)

Gugis Pärlor sa...

Låter hur gott som helst! Skulle mycket väl kunna tänka mig en eller två flaskor till jul eller varför inte när höststormarna viner runt knutarna?!

Kram Gugi

Irene sa...

Mmmmm, ser så fristende ut. Får nesten vann i munnen! Enda jeg som hadde bringebær til dessert i dag!

Elin sa...

Stilige bilder, det så skikkelig godt ut!

Ha en fin kveld!

llh sa...

Underbar färg den hallonröda! Härligt frestande bilder, tom jag som inte är någon likörälskare blir lockad. Hallonsmak kan ju aldrig bli fel ;)