Bloggintresserade

tisdag 15 maj 2012

Rabarber godis!

Nu är rabarbern som finast och då tycker jag man ska frossa riktigt mycket i den, delar därför med mig lite av vad jag använt den till....


Vår rabarber är av en gammal sort som jag inte vet namnet på men den är väldigt starkväxande så man måste skörda den fort för den förväxer ganska lätt.


Vanliga vaniljmuffins som jag stoppat fulla av rabarberbitar och sen dekorerat med jordgubbsglasyr (florsocker+passerad jordgubbe) och riven coccos.

Smält ihop 25g smör med ½-1 dl socker, skiva rabarber + 1cm ingefära (tunnt) och låt det mjukna i det smälta sockret, severa med vaniljglass eller grädde = supergott och enkelt. Ingefäran höjer verkligen smaken.

 Testade att göra rabarberlemonad från sista "Lantliv Mat o Vin" och den gav mersmak.
Skal o saft av 4-6 citroner = 4 dl, ½ kg skivad rabarber, 3 dl socker
Jag blandade detta och lät det stå några timmar i rumstemp innan jag snabbt kokade upp det, var noga med att rabarbern bara blir mjuk och inte mosar sig för då är det svårt att få ut vätskan.
Häll det sen i en vanlig sil och tryck försiktigt ut all saft, det gick jätte enkelt.
När det blivit kallt blandar man det med MINERALVATTEN till önskad styrka, KOLSYRAN gör att det känns extra festligt! Färgen blev så fin tycker jag.


Vanlig smuldeg med rabarber och frysta gubbar.
100 g smält smör, 1 dl mjöl, 1 dl havregryn, 1 dl socker blandas ihop och strösslas över bären som fått lite socker och potatismjöl på sig först.
220 graders ugnsvärme i ca 20 minuter

Rabarberglass + rabarbersorbé
Sorbé:
3 dl socker, 3 dl vatten, 500 g rabarber, ½ msk riven ingefära.
Koka rabarbern mjuk i sockerlagen, mixa allt till en slät smet, KYL och kör det sedan i glass maskinen. Konsistensen blev superbra liksom smaken!

Glass:
400 g rabarber, 1½ dl socker, 1 dl vatten kokas och mixas och KYLS
3 äggulor
3 dl grädde
Blanda ihop allt och vispa fluffigt och kör sedan i glassmaskin.
Detta ska jag verkligen göra fler gånger och även med andra bär för det blev jätte gott, men nästa gång ska jag ta riktigt röd rabarber så att det blir finare färg på glassen.

GOOD LUCK!


14 kommentarer:

lavendel mio sa...

Så kjempestor rabarbra du har! Rabarbra er noe av det beste jeg vet, men min må nok vokse litt til:)
Tusen takk for alle gode oppskrifter, disse har jeg lagret på min pc:)
Ønsker deg en superfin dag, klem Hanne

Märit i Mariehem sa...

Tack för alla fina recept! Ska testa det med ingefära redan idag. Sedan måste jag också prova drycken!

Kram! Märit

Ulrika sa...

Åh, så mycket gott!
Här ska du få ett recept till. http://ulrikavardag.blogspot.se/2011/06/rabarberdryck.html

//Ulrika

Gillisbloggen sa...

Så flotte bilder kjempe stor rabarbra du har og masse godt har du laget av den. Eg har ikke lakt inn noe på mandagstemaet denne gangen men det er nye mai bilder av hagen ,tatt i går.ønsker deg en flott uke ;=)

krakel sa...

MUMS!

Johnna G sa...

Ååå, riktigt finfina grejer! Blir bra inspireard... glass... paj... mumsfilibaba! JAg brukar göra rabarberdryck/saft som alla brukar gilla. Tänk att det är så gott med rabarber!

KRAM

Nette Cecilia sa...

Nej men nu är inte en enda tangent torr ,vilka delikatesser du gjort .Har tittat på mina rabarber men inte haft tid att göra någonting åt dom ,kram nette

Nett sa...

Mumma, det där ser ju hur gott ut som helst, jag älskar rabarber :)

Livet på Vestergård sa...

Men så mycket gott du bjuder på både för ögat och gommen :) Härliga foton!
Rabarber låter så gott. Här syns den knappt ännu så det blir att vänta ett tag innan jag får juta av dess goda smak.
Ha en fin dag! Kram Kicki

Märit i Mariehem sa...

Tack för recepten! Bjöd gårdagens gäster på kompotten med ingefära till rabarbern. Det blev supergott till glass. Stor succe!
Får snart nya gäster igen, så då kommer jag att servera detta även till dem!

/Märit

LINDA sa...

Åh, vilka smarrigheter! Måste testas, för här drunknar jag snart i rabarber. Jag älskar att göra rabarbergelé som jag har ovanpå pannacotta. Mmm ...

Kram
//Linda

Unknown sa...

Oj det såg utrolig godt ut!! Takk for at du delte oppskrifter, dette må prøves ut ettrhvert:))

Nellie sa...

Åh vad mycket gott du visar. Och bilderna är så fina att man bara vill smaka. Mitt tips till rabarber- och jordgubbspaj; hacka ½ dl syltad ingefära och blanda ner i jordg o rabarb. Ha det bra

LINDA sa...

Nu står dina rababermuffins i ugnen i väntan på kvällsfikat i växthuset :) Förra året var jag dålig på att ta hand om mina rabarber och det ångrade jag rejält i vintras - nu skördar jag och fryser in för sommarljuvad dagar fulla av snö :)

Kram
//Linda