Bloggintresserade

onsdag 8 februari 2012

Tunnbröd och energi bars

Helt plötsligt upptäcker man att allt bröd är SLUT, trots att man trott att det skulle finnas något gömt i frysen. Hittade ett recept på snabb-bakat tunnbröd i "Vår Kokbok" som jag testade och som omväxling blev det helt O.K Det stod att man skulle kavla bullarna i kornmjöl och att det skulle funka som "kullager" och faktum är att det var väldigt lättkavlat och ville inte alls fastna!



Nu håller jag på att göra dubbel sats med energikakor till sonen som ska tillbringa 2 veckor i Boden och sen 2 veckor i Narvik och tyckte det kunde behövas lite extra energi tillskott då. Personligen tycker jag att vi gjorde ett bra byte: jag bakar och han målar!
Om någon blir sugen på dem så är receptet ungefär så här till en sats
150 g smör
1 ½ dl sirap
125 g farinsocker
Börja med att smälta ihop detta, jag låter det koka en liten stund.
Blanda sedan
125 g sportgryn
100 g coccosflingor
100 g hackade torkade aprikoser
100 g hackade torkade äpplen
75 g tranbär
75 g russin
100 g blandade nötter
100 g solroskärnor/pumpafrön
75 g cornflakes
Häll sedan "kolasåsen" över allt och blanda noga innan man häller ut det i en pappersklädd form 20*25 cm,
platta till ordentligt och ställ in i kylen att stelna. Ringla choklad över eller doppa bitarna i choklad sedan man skurit kakan.





Eftersom jag tänkte att vi skulle få provsmaka dem till fikat var de inte riktigt stela när jag började doppa dem så nu ska de få stå i lugn och ro en stund.
Förr när barnen bodde hemma och vi alltid (nästan) åkte till Trysil på sportlovet brukade jag ha med en laddning av den här sortens kakor som en extra energi kick för att orka heldagar i backarna, kanske ett tips till alla som snart ska i väg på sportlov???

3 kommentarer:

Bittan sa...

Sån energi behövs även inne om man bara tittar ut på kylan :-)
beträffande bloglovin så har jag gett upp det, funkar ibland och ibland inte. Jag följer via
min egen blogglista , där uppdateras de alltid.
Mailar dej lite tips på england.
Må så gott kram Bittan

Här är gudagott att vara ! sa...

WOW, så smarriga dom såg ut! - Och visst behöver vi alla lite energitillskott den här årstiden. Ska genast skriva av ditt recept !
Önskar dej en härlig dag !
Kram Anneli ♥

Humlans Lott sa...

Engergibars! Ser hur smarriga ut som helst. Ska nog göra ett gäng sånna inför kommande sportlovsskidande.

Ha det gott!