Bloggintresserade

torsdag 2 januari 2014

Årets första sådder

Då var 10 sorters chili och 1 sorts paprika sådda. I år ska jag pröva 8 nya Kina Space Chili sorter. Det ska bli så spännande att se hur det går, har bara sett dem på bild och då är de gigantiskt stora....
Är det någon som har odlat dem? I så fall är jag väldigt nyfiken! Om ni gillar chiliodling kan jag rekommendera en grupp på F.B, Chiliklubben, det är en sluten grupp där man lätt kan bli medlem och där man får tillgång till massor av fröer. Ni kan söka här: www.chiliklubben.se
Problemet är ju bara att jag skulle ju inte ha så många chilisorter i år (har lika många till att så, minst) utan satsa mer på paprikor.....hur ska jag få plats???? Ska i alla fall vänta några veckor med resten av paprika sådderna. Jag hade tänkt övervintra 2 chili som var jätte fina men båda fick spinn så de åkte ut!
Hur har ni det med era sådder, har ni börjat med något??


Måste också tipsa om dessa fina trä stickor, man köper dem i en stor säck på Biltema och de är jättebilliga, fråga efter "tändstickor" för de är tänkta att använda när man tänder i spisen / brasan. Man gör inte slut på dem i första taget! Bra va´?


Det får bli 2 bilder på Russan också, hon hade så svårt att bestämma sig för om hon skulle bada eller inte idag, det slutade med att hon nöjde sig med att dricka lite.



Ha en trevlig kväll!



21 kommentarer:

Freja sa...

Vilken fin hund! Jag sår ingenting, är helt nöjd med att bara ha träd, buskar och gräsmatta att ta hand om, det räcker så!

Violen sa...

Så spännande med chili- och paprikaodling! Tänk att redan är dags att tänka på att så frön!
Härliga bilder på Russan och så klokt av henne att inte bada idag när det blåser kallt!
Ha det bra och lycka till med sådden!

Leena sa...

Russan kan man inte få för många bilder på, så dem uppskattar jag! Kul också med tipset på chiliklubben, den ska jag testa och kolla om vi kan hitta några nya att odla. Speciellt är min min intresserad av chili ... Paprika har vi inte så mycket erfarenhet av, har du säkra tips? Vi var inte helt nöjda med vår skörd förra året. Rätt mycket men smaklöst.

Annemor sa...

Chili er fint å kunne dyrke selv, men å bestemme seg kan være vanskelig.
Russan kan være med hver eneste gang.
Fin fortsetning på 2014 :)
Mormor

Monica o Jacob sa...

Nä inget odlat än.
Oj vad hon har vuxit stora damen ju;-)
Vi har 2 en på 10 och en på 9, det är
9 år sedan vi hade valp i huset så det är på tiden.
Ha en skön kväll

Meta sa...

Du är ju bara för duktig att så redan man måste kanske så för att de skall bli färdiga Har aldrig haft Chili får vänta till jag har växthuset färdigt
Russan är ju för go klok som inte hoppa i alla fall.
Ha en god fortsättning
Kram meta

Anneli - A'la Foto sa...

Åh så bedårande söt hon är Russan! Understa bilden är jättefin! Jag vill bara krama henne!!

Laila sa...

Redan! I fjol var jag också igång i januari men eftersom vi åkte till Capri i mars blev det snudd på katastrof, plantorna tog inte semester om jag så säger och barnbarnet hade fullt sjå att sköta dem i sitt ganska mörka fönster. Inte bra. Eftersom vi ska till Capri i år igen har jag bestämt mig för att följa Tyras råd (hon med Köksträdgården) och så mina tomater och chilisar på Alla Hjärtans Dag!
Kinesiska chilisar - nytt för mig, dem måste jag kolla upp. Annars kan jag rekommendera en supergod sort från Runåbergs, Alban. Dottern som bloggar om och tävlar i matlagning fullkomligt älskar den!
Önskar dig God Fortsättning!

FrökenChristina sa...

Russan verkar vara smart nog att stanna på land. Kul med paprika och chili. Det är alltid gott i mat.

B i r g i t t a sa...

Bra tips! Hälsa Russan och ha det så gott!

Eva Trillian sa...

Sådd överlåter jag entusiasterna- de med "gröna fingrar" :) Min uppgift är att handla det som säljs ;)

Marja sa...

Oj... redan? :)

Kakan sa...

Tack för tipset och tänd stickorna de ska jag handla...
Kram Kakan

Hélena sa...

Har inte satt igång än men visst kliar det i fingrarna..
Kram Hélena

Lotta 8`) sa...

Roligt att du börjat så och chili brukar vara de första fröna som kommer i jorden. Smart med trästickorna, jag skall be maken köpa nästa gång han är där.
Fotokurs har jag klurat på lite men vet inte riktigt vad den skulle innehålla, har du bestämt din kurs och vad innehåller den? Funderar lite på en ny kamera..... och den måste jag ju lära mig förstås! Ha det så bra :)

Birgitte sa...

Godt nytår til dig og din skønne hund :-)

Laura sa...

Russan är ju helt underbar! =)
Så? Vad? Redan? Ojj det visste jag inte att man ska... jag brukar så chili & paprika men glömmer vattna dem och ja, de avlider av törst :(
Lycka till med din sådd och ha en fin helg!

Bea sa...

Hej!
Oj, så du är igång med första fröna! Men förresten, det känns som vår därute, så varför inte ;)
God fortsättning på både nya året och odlingarna!
Kram /Bea

lavendia sa...

Fin header du gjort, men det var den förra också. Jag har bestämt mig för att det inte blir någon chiliodling i år. Jag har torkad chili för resten av mitt liv tror jag. Något annat har jag inte heller börjat så. Men visst skulle jag vilja. Jo, litet frön från utlandet har jag faktiskt petat ner.

Karla sa...

Tack för tipset från Biltema och för påminnelsen om att det är ju dags att så chillisarna! Ha en bra fredag,Karla.

LINDA sa...

Nej, men typiskt – du hade redan Bellaforma. Gillar stickan, Linda ;)