Bloggintresserade

onsdag 15 februari 2012

Paprika och chili.

I lördags ägnade jag mig åt att skola om mina paprikor och chilisar, de har grott jätte bra i år och ser riktigt fina ut, men som vanligt blir det ju många fler plantor äm jag har plats till, jag tänkter ha så mycket paprikor som möjligt men bara en planta av varje chili sort.





Jag gjorde också nytt chilipulver för förra årets var nu slut. Jag bryter bara av skaftet och trycker lite på dem så trillar de flesta kärnorna ut, det blir för starkt om alla kärnor får följa med tycker jag. Jag testade att köra dem i matberedaren och det gick jätte bra, förut har jag kört dem i kaffekvarnen men det tar så lång tid och jag tycker att detta blev minst lika bra.



Här ser ni resultatet, visst blev det vacker färg och doften är så fruktig och aromatisk, Kul att kunna göra sin egen krydda, jag provade den i tonfiskröra i går och det blev mycket god smak men det gäller att krydda med måtta!

7 kommentarer:

krakel sa...

Verkligen vacker färg på chilipulvret! Och så många fina små plantor du har. Ser så vårlikt och fint ut, så tittar jag ut genom mitt fönster och det snöar.

LINDA sa...

Åh, vilka fina plantor! Blir riktigt avis!! Vill också ha, men jag ska så i dag, så det dröjer nog innan det ser ut på det sättet här hos mig. Har du gjort på något särskilt sätt för att få dem så fina?

Ditt chilipulver ser fantastiskt ut. Vilken "del" till matberedaren använder du? Vill göra på samma sätt med mina torkade chilisar. Nu ligger de bara i en burk och ser fina ut, men det vore ju roligt att få använda dem också!

Solsken
//Linda

JoY sa...

Hej Lotta.
Tack för din kommentar på min blogg, när det gällde FotoTriss.
Blir ju väldigt nyfiken på "vem" som döljer sig bakom kommentaren och hittar din härliga blogg. Fantastiskt vackra bilder, bla över Vättern med de frusna kvistarna osv.
Spännande att göra eget chili pulver. Det har jag aldrig testat, brukar kasta in dem i frysen. Du gav mig ett tips som ska testas i år. Men jag har inte ens börjat köpa fröerna än!!!! Måste fråga, har du "hot peppar", det är små knubbiga gröna afrikanska pepparfrukter?
Hälsningar Yvonné

Anna Vattenkanna sa...

Så fina dina plantor är... ser ut att må finfint där hos dig. Så gott ditt hemmagjorda pulver ser ut, underbar färg!

Kram

Här är gudagott att vara ! sa...

Visa mej dina fingrar..Kan slå vad om att dom är gröna ;) !
- Vilka fina och kraftiga små plantor ! -Har du växtbelysning ?!
Själv brukar jag också få alldeles för många plantor, eftersom jag inte kan slänga några ...Måste ju ha reserver....och reserv för reserven...!
Brukar också göra eget chilipulver. - Tycker att det har sån fantastisk färg och smaken är absolut bättre än den köpta !
Kram Anneli ♥( som inte har börjat med odlandet ännu )

Rigmor sa...

Det växer bra där vid Vätterns strand!! Så kul när det ger resultat, allt arbete man lägger ned. Själv är jag dålig på det där med frön, men det kan bero på att vi har dåligt med plats och att kattdamerna gärna planterar om...Men några frön tog jag faktiskt från en sommarblomma nu i höstas, glömt namnet tyvärr, och de kommer med raketfart!!
Kul att göra egna kryddor, något jag aldrig provat. Brukar ju ha chili i växthuset,så nu gav du lite idéer!!
Ha det så gott!!
Kram

Gugis Pärlor sa...

Jag har plockat undan paprikafrön, men aldrig har tanken ens slagit
mig att man redan hade kunnat så dem ;O) Du har säkert erfarenhet
sedan tidigare? Hur snabbt får du skörd? Chilipulvret såg jätteläckert
ut också. Så mycket hälsosammare att göra egen krydda!

Kram Gugi