Bloggintresserade

fredag 9 december 2016

Blommig Fredag / Något nytt???


Veckans tema var inte enkelt att hitta bilder till eftersom jag redan visat vår nya rabatt och att den just nu inte ser mycket ut för världen! Men en stor sak har hänt under hösten! Vi har blivit med kollonihus i Ystad, dottern med familj ska vara trädgårdsmästare och vi fastighetsskötare! Perfekt fördelning och nu har vi vårt egna lilla krypin på 45 kvadratmeter, det ska bli så roligt!!!! Årets pepparkakshus får symbolisera vår nya stuga, men vi kommer inte att ha så där många djur...haha...endast Russan får vara där. Angående Russan kan jag också berätta att hon är nyopererad efter att ha haft en majskolv i magen sedan i augusti, så nu är det totalförbud för majskolvar hos oss (liksom vindruvor vilket ni som följt mig länge vet) De små hästarna får symbolisera att jag börjat rida igen efter 40 hästfria år, kan knappt fatta att det kändes som igår att sitta på hästryggen igen! Känner mig verkligen priviligierad!


Inomhus är det några nyheter iform av julblommor, denna vita julstjärna med rödrosa nerver är årets favorit, så himla vacker tycker jag.

 


Något nytt för året var också ett besök hos "Sunes pelargoner"  (har ni vägarna förbi honom är det verkligen värt ett besök) där Linda och jag inhandlade alldeles för många nyheter, men kul hade vi och det var nog inte sista gången vi var där! 


Ha en skön Adventshelg och jobba inte ihjäl er med julstöket, för det viktigaste är att vi umgås och har kul gemensamt med nära och kära 🎅🎄🎅
På återseende🌷🌷🌷
/Lotta


21 kommentarer:

Carina sa...

Sunes pelargoner... vågar jag åka dit?? Skämt åsido så härligt med en liten lättskött tillflyktsort vid havet och där man kan dela ansvar :) Ystad är en underbar stad.

Nej här stressas inte alls de åren är förbi och vissa läxor har jag lärt :)

HA en fin helg! Carina

Susie på Stjärnarve... sa...

Tur att det där stället "Sunes Pelargoner" ligger på fastlandet, annars hade man ju varit dit direkt (om det är öppet på nu). Skulle ju gärna vilja ha några extra tjusiga till våren i växthuset. Den där med gröngula blad t.ex. Ä extremt förtjust i ovanliga bladväxter!
Sen blev jag väldigt oroad att läsa att din hund haft en majskolv i magen sen i somras. Fruktansvärt!
Vår lilla buse har lite knepigt att äta större hårda saker (som tur är) eftersom han för några år sen fick dom små framtänderna i nederkäken mellan huggisarna borttagna. Dom satt löst. Och så för någon månad sen rök också en tand längst bak när han var inne för att ta bort tandsten. Det här med lösa tänder är ett problem på små hundar och sen börjar han få åldern inne för det, han fyller 10 i vår.
Men vad var det för problem med vindruvor!? Såna har vi i växthuset. Fast jag har aldrig sett Santos äta av dom!!
KRAM och trevlig helg
Susie

Marit sa...

Det høres fint ut med et lite sted i Ystad!

Vakker hvit julestjerne og amaryllis.

God helg!

trädgårdsdrömmar sa...

Sunes pelargoner skulle jag gärna åka till i vår.Har idag köpt ett nytt växthus på 15 kvadrat.Blir plats för en hel del där.
Trevlig helg

Anita sa...

Så fint pepparkakshus med tillbehör. Grattis till sommarhuset i Ystad. Där är så vackert. En majskolv i magen sedan i somras. Det låter ju helt otroligt. Tur att det gått bra. Och roligt att höra att du hittat tillbaka till hästryggen. Jag red också i min ungdom men har för närvarande inga planer på att kravla mig upp i sadeln igen.

Önskar dig en fin adventshelg!
/Anita

Gunilla sa...

Så trevligt med en så lyckad utflykt.
Underbart fina pelargonier.

Trevlig helg

Maggan sa...

Vilket fint pepparkakshus och trevligt att Ni har hittat ett lagom stort sommarhus med bra arbetsfördelning förstår att Ni ser fram emot nästa sommar.Ha det gott/Margareta

Min Lilla Kokvrå sa...

En hel massa trevliga nyheter du kommer med. Kolonihus låter hur mysigt som helst, och att börja rida igen, kanske jag med skulle ta och ta tag i den drömmen...
Den vita julblommans ljusröda nerver är verkligen effektfulla.

Här tar vi det hur lugnt som helst med julstöket och njuter istället av den mysiga adventstiden med glögg, gotter och en massa tända ljus.

Fortsatt mysig advent!

/Birgitta

Inger sa...

En kolonistuga i Ystad låter ju helt perfekt. Sunes pelargoner vill jag gärna besöka, pelargonnörd som jag är. Men mycket ska hinnas med. Tack för omtanken i adventstid.
Kram

Rost och rädisor sa...

Gulligt litet pepparkakshus! Det var rejäla nyheter, hus och häst. Låter väldigt trevligt.
/Anette

Maribel sa...

Mysigt med en kolonistuga, och ditt pepparkakshus är lika mysigt.
Ha en trevlig helg/Marika

Susie på Stjärnarve... sa...

Efter din kommentar hos mig är jag överlycklig och lättad över att Santos aldrig äter något ute! I alla fall ALDRIG vad vi har sett!!
Våra förra hundar var däremot en riktiga äckelmagar, dom åt allt - ju äckligare desto bättre!
TREVLIG ADVENT - Susie

Villrose sa...

Gratulerer med kolonihus!
Ugreit med dyr som sluker ting de ikke skulle sluke, Fort gjort.

Ha en fin adventshelg!

Jannibele sa...

Så mange store og trivelige nyheter fra deg! Grattis med kolonihus i vakre Ystad. Det blir en fin plass for familien å møtes. Vi får vel bilder av det etterhvert.
Ha en fin adventshelg.
Jannicke

Anette i Torsåker sa...

Sött pepparkakshus. Kolonistuga i Ystad låter inte alls dumt. Det händer att koloniområden får sig ett litet besök när vi är på resa. Eftersom ena sonen med familj flyttat till Skåne, en mil norr om Ystad är det troligt att jag någon gång kommer till området.

Trevlig advent
Anette

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Trevligt med samarbete - det kommer säkert att bli väldigt roligt att vara fastighetsskötare.
Skön adventssöndag!
Birgitta

Anni sa...

Tur att jag inte tål pelargondoften, då behöver jag inte bli suktad hos Sune
Så spännande med kolonistugan, fast det är visst en bit att åka till den? Hoppas att det är en förening som tillåter att man sover i stugan, 45 kvm låter riktigt stort!
Rackarns hundar som äter allt möjligt, skönt att det gått vägen! Minns när jag hade hand om brorsans boxer som åt älgspillning i skogen ... Säger inget mer om det ...
Önskar dig en fin vintervecka.

Laila sa...

Stackars Russan, majskolv i magen låter inte så kul! Hoppas hon hämtar sig bra efter operationen!
Rida igen! Så lockande det låter. Kroppen hade inte glömt, säger du. Kanske skulle även jag göra ett försök hos en grannkompis som har ett gäng hästar? För min del är det 58 år(!) sedan jag red sist...(Fyllde 78 i förrgår.)
Allt gott!/Laila

Veronica sa...

Vilket fantastiskt pepparkakshus!

Jag har efter ett antal år gjort mitt första nu när barnbarnet snart blir 3 men köpte ett färdigt trist... Nästa år ska jag göra själv. Som det fina ni gjort!
Åka förbi Sune kommer jag antagligen inte att göra i morgon iaf för det är lite långt!
Tyvärr!

//Veronica

Vilt og vakkert sa...

Heisann, så flott pepperkakehus! Og så fint det blir med fritidshytte! Ha gode førjulsdager ;:OD)

LINDA sa...

Så mysigt med kolonistuga i Ystad! Det låter faktiskt superhärligt.

Hoppas att du får en riktigt fin helg!
Kram
Linda