Bloggintresserade

måndag 25 februari 2013

Boktips och recept

Just nu har jag en ny favoritbok, den innehåller massor av god vardagsmat som är enkel och snabblagad och GOD! Man snöar ju ofta in lite på vardagsmaten och lagar det gamla vanliga även om man som jag verkligen gillar att laga mat, här får man tips och variation på ett smidigt sätt och framför allt får man mycket inspiration och så en annan kul sak....bilderna är helt underbara!
 Författaren är Monika Ahlberg



Sen har jag testat en ny efterrätt från en annan favoritbok.
Boken heter SÖTT SWEET DULCE och det är Anna o Fanny Bergenström som skrivit den, man kan säga att denna boken innehåller allt i efterrättsväg och även denna har fantastiska bilder!


Lenom Curd:
2 dl socker, rivet skal av 1½ citron, 6 msk citronsaft, 100 gr smör, 4 uppvispade ägg
Blanda allt och sjud försiktigt tills det tjocknar. Den får INTE koka!
Låt svalna och njut!



Blanda 3 dl turkisk yoghurt med 1 dl lemoncurd 
Krossa en cockie i ett glas och varva sen yoghurten med blåbär och hallon (frysta går bra), toppa med en klick curd. Det blir supergott! Vill man inte koka egen curd finns det att köpa färdigt men den blir bra god när man gör egen!


Ha en bra start på veckan!

1 kommentar:

Laila sa...

Lemon curd-receptet finns nu i min digitala receptsamling! Allt som smakar citron är jag galen i!
Ha det gott!/Laila