Bloggintresserade

tisdag 30 oktober 2012

Chili och tabasco


Här ligger en liten del av vår chiliskörd på tork, en del ska bli utsäde till nästa år och en del ska malas till pulver när de torkat.


Har även försökt mig på att koka tabascosås efter ett recept jag hittade på en blogg, så här gjorde jag:
6 olika chili, 1 vitlöksklyfta, ½ dl socker, 1 tsk salt, 1 tsk pepparrot, ½ dl ättika, 1½ dl vatten
Mixa allt fint och koka i 5 minuter och häll sen pp i en burk och förvara i kylen.

Jag har bara provsmakat än och jag tyckte att smaken blev stark och riktigt god så jag hoppas att den blir bra i matlagningen.
Ha en fin dag!

5 kommentarer:

AnnA sa...

Hej Lotta!
Du har också hittat en härlig bunt av sommarminnen!
Och vilka glada färgSTARKA chilibilder!
Ha en fortsatt skön vecka!
hälsn
AnnA

Rigmor sa...

Vilken härlig färgmix det blev!! Det är nästan så jag blir sugen att prova lite nya sorter till nästa säsong...skörden i växthuset blev inte direkt något att skryta med, men det kan bero på brist på omsorg...
Ha det så gott, och jättevackra bilder som vanligt!!
Kram kram

Malin sa...

Låter som ett smaskens recept...
Jag kört med vinäger i stället för ättika och skippar pepparroten.
För tjockare sås - koka längre.
Vi ses
Malin

Cajsas Faster sa...

Läckra färger:)

LINDA sa...

Hej!

Kul med en bild på alla chilisorter! Mina mognar så sakteliga på plantorna. De flesta får hänga kvar tills jag behöver dem. Hoppas att de ska övervintra i boden.

Du frågade om frö till den goda gula tomaten. Det gick inte så bra med fröerna. De låg kvar i vattenglaset någon dag för länge och de flesta grodde :/ Men, jag har två sticklingar som växer så det knakar. Kommer att göra fler sticklingar, så om de överlever och du vill ha i vår så får du gärna en stickling :) Har övervintrat tomater inomhus på det sättet tidigare och det har gått utmärkt. Dessutom ger det tidiga tomater!

Ha det jättegott i solskenet!
//Linda