Bloggintresserade

onsdag 5 oktober 2011

Surdegs grund

Den här rågsuren bakade jag på i går och den står nu i kylen och väntar på att tas ut och matas till nästa bak. vetesuren har jag inte provat än, tänkte göra det på fredag. Jag brukar göra rågsur med äpple så här års, de brukar vara extra lätta att få igång, hittade inte receptet men jag har för mig att jag bara river ner ett äpple i blandningen dag1 och då har jag inte haft i någon honung.


En bok jag kan rekomendera är SURDEGSBRÖD av Martin Johansson.

Jag har inte gjort surdegs start med jäst houng innan men det verkar verkligen sätta fart på starten och brödet blev väldigt gott.
GOOD LUCK!

2 kommentarer:

Lilla Majken sa...

Allt ser så fantastiskt gott ut. Jag blev hungrig helt plötsligt.

Kram Therese

krakel sa...

Tack! Min startade surdeg ser faktiskt lovande ut. Du hade redan tidigare tipsat om äpplet så det är så jag gjort. Nu är det bara att prova flera degar. Bröden du gjort ser SÅ goda ut.