Bloggintresserade

fredag 29 juli 2011

Blev så inspirerad av sista "Lantliv Mat och Vin" och eftersom vi har enorma mängder bär kunde jag inte motstå att pröva en inläggning som ska ätas till kött???? Lagen blev hur som helst väldigt god så nu är det bara att vänta i 2 veckor. 
Fortsatte sedan med plockningen men gick över till brunbären och gjorde en sats likör av tetra Jeltsin smaksatt med vanilstång, kanel, nejlikor och rostade krossade körsbärskärnor...nu ska den stå och dra i 3 månader innan man får smaka..... Tror den kan bli god faktiskt, jag använde inte socker utan tog vit sirap samt drog ned på mängden.
Sen var det dags att gå en runda i parken och jag lyckades hitta kantareller så det räcker till en sås iallafall.

Men man vill ju gärna ha fler små kantareller så vi åkte till skogen men hittade inte ens en flugavamp, däremot fanns det gott om hallon så det fick bli lite sådana och det finns ju inte mycket som kan mäta sig med smak och doft av skogshallon! Men det finns ju även mycket annat som är fint att vila ögonen på och då vill gärna kamran åka fram.


Eftersom det firas namnsdag idag fick hallonen bli till en god sylt som blandades med grädde och lades på en tårtbotten från frysen. till garnering fick det bli hallon från trädgården.
Nu ska vi njuta av hallontårtan!
Måste väl också tillägga att jag plockade 2½ liter jätte fina blåbär igår men de bilderna lyckades jag av misstag radera!

Inga kommentarer: